Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Wat moet je met compressiekousen?

Je betaalt niet vaak 35 euro voor één paar sokken. Deze week viel er een pakketje in de bus: lightweight running socks van het merk STOX. 

Van deze compressiekousen gaan ik en mijn schenen, kuiten en voeten heel blij worden: meer energie, beter uithoudingsvermogen, verminderde kans op scheenbeenirritaties en minder spierpijn. Dat staat op de verpakking. Ook de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek naar compressiekousen staan vermeld. “93 procent van de hardlopers in gewone sokken had spierpijn na een loop van tien kilometer. Slechts 14 procent had spierpijn na het rennen van tien kilometer met compressiekousen.” Toe maar. Achter die uitspraak  een sterretje met verwijzing naar de studie, eentje uit 2007, genaamd ‘Graduated compression stockings: Physiological and perceptual responses during and after exercise’.

Slechts 14 procent had spierpijn na het rennen van tien kilometer met compressiekousen.

Ik heb het onderzoek er even bij gepakt. De onderzoekers lieten proefpersonen twee experimenten doen: een shuttleruntest en tien kilometer rennen aan één stuk. De deelnemers deden beide tests een keer met en een keer zonder compressiekousen. Veertien proefpersonen. Alleen mannen.

Voor spierpijn na de shuttleruntest maakt hollen met of zonder kousen geen verschil. Bij de tien kilometer duidelijk wel. Het grootste verschil: dertien mannen gaven aan achteraf spierpijn te hebben in de rechterkuit. Elf mannen (ook) in de linkerkuit. Met kousen hadden slechts twee van de veertien lopers spierpijn. Dus ja, de fabrikant heeft gelijk dat 93 procent van de lopers (13 van de 14) die zonder compressiekousen loopt spierpijn krijgt. In de rechterkuit dan. In de linkerkuit is het 79 procent (11 van de 14).

Een test met slecht  veertien mannen bewijst niet veel, al helemaal niet voor vrouwen. Maar er zijn meer onderzoeken die erop wijzen dat compressiekousen je spieren sneller doen herstellen na een intensieve run. Alleen is spierpijn mijn probleem niet. Scheenbeenirritatie wel.

Compressiekousen zijn alleen effectief bij chronische kuitklachten.

Hoe zit het met shin splints? STOX verwijst niet naar publicaties over blessures. Die zijn er ook niet veel. Een paar maanden terug sprak ik tijdens een symposium kort met hoogleraar Klinische Sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht Frank Backx. Compressiekousen zijn alleen effectief bij chronische kuitklachten, vertelde hij. Voor scheenbeenklachten hebben de sokken zich nooit bewezen.  

Toch heb ik ze gekocht, die hippe kousen. Want er bestaat ook nog zoiets als een placebo-effect (waar in bovenstaande studie overigens niet op is getest, maar wat een belangrijke factor kan zijn in de uitkomsten). Door de lovende verhalen van een paar kousendragende loopmaatjes, die voorheen ook kampten met scheenbeenpijn, verwacht ik er toch wat van. Dezelfde loopmaatjes zeggen ook dat het gewoon lekker loopt. Stevig. Het is het proberen waard, want lekker lopen daar hou ik wel van.

0

No Comments Yet.

Geef een reactie